6.2.2021

תשומת לב *

השבוע למדתי על חוקר הספרות רולן בארת (Roland Barthes). ספרו האחרון, "מחשבות על צילום", הוא ספר זיכרונות אישי ומחקר על צילום. בספר הוא חוקר את מהות הצילום ומעלה בזיכרונו את אמו המנוחה דרך תצלומים משפחתיים. הוא בוחן את האפקט של הצילום על הצופה. למדתי על שני מושגים שמזוהים עם תיאוריית הצילום שלו – סטודיום ופונקטום. אלו הם מושגים מנוגדים שמתארים בעצם את חוויית ההתבוננות בצילום. הסטודיום מתאר את הפירוש התרבותי והפוליטי שעורך המתבונן בצילום. זוהי התבוננות מתוך המשקעים התרבותיים והפוליטיים שיש לנו. זוהי התבוננות של למידה, רצון שלנו ללמוד ולהבין את הצלם, את הכוונות שלו, להסכים איתן או להתווכח איתן.

הפונקטום מכוון לפענוח שונה לגמרי שעושה המתבונן. הפירוש שלו מדבר על מבט שדוקר את התמונה, זו הנקודה בתמונה ש"פוצעת" אותי, שאני לא יכולה להסיט את המבט ממנה. זהו מבט שמעורר בי יחס לפרט כלשהו בתצלום, מבלי להכיר או להבין משהו בצילום. אני לא לומדת את הצילום או את כוונת הצלם ולא מסתפקת בחוויית ההנאה מהתבוננות רציונלית בצילום, אלא יש כאן מעורבות רגשית שמעוררת בי חוויה אחרת לגמרי. זה מערב נקודה אישית אצלי, הצופה.

המרצה דיברה על מבט שאינו של "בן תרבות" אלא כמו מבט של "פרא" שרואה את התמונה בפעם הראשונה. בלי פרשנות. להסתכל ולחוש את אותו פרט שמושך את העין ושאינו מפסיק להטריד אותי.

במסגרת השיעור דיברנו על המשמעות של המושגים האלו לא רק בהקשר של אומנות או של צילום. דיברנו על זה במובן של אבחנה בין עובדות לפרשנות בסיטואציות שונות. והצענו לחפש את הפונקטום בכל סיטואציה בה אנחנו נתקלים. לשאול את עצמי מה באדם שנמצא מולי או בסיטואציה "פוצע" אותי, מה הנקודה שמושכת אותי בתוך הסיטואציה. לנסות ולא לעסוק במחשבות או פרשנות על מה אני חושבת קורה אלא לנסות להתחבר לתחושה הבסיסית, המרכזית שאני חווה. ומתוך החיבור הזה אולי אצליח ללמוד משהו על מה שקורה.

חשבתי על זה במהלך השבוע. מצאתי את עצמי גולשת לא מעט באינטרנט (מה שהצלחתי להימנע ממנו בכל התקופה האחרונה..). שמתי לב לשני דברים מרכזיים שאפיינו את הרשת, לפחות מנקודת מבטי. הדבר האחד שיש הוא המון פוליטיקה ואינטרסים. ניתוחים פוליטיים של המצב ושל מנהיגים ובעלי תפקידים, והעלאת סוגיות בוערות וקשות. והיעדר דוגמא אישית וציבור שמאבד אמון.

ובמקביל הרבה מאד סיפורים אישיים כואבים וקריאה מאד אנושית למתן עזרה. כמו אותו פוסט שראיתי לא מעט מחבריי מעתיקים ומדביקים גם אצלם – פוסט שהוא מעין פניה אישית לכל מי שמתקשה בתקופה זו ומרגיש שאין מוצא ואין מענה – ליצור קשר עם כותב הפוסט והוא יעזור. כלומר, לא מעט אנשים שפשוט מציעים את העזרה הכי בסיסית ואישית.

איכשהו זה התחבר לי עם התיאוריה של בארת. והרגשתי שזה מה שצריך עכשיו. בתוך הרעש והאסטרטגיות והפוליטיקה, לא לוותר על נקודת המבט האישית. נקודת המבט שרואה את האחר, שמזהה את הפגיעות ואת הקושי, ומציעה עזרה. באופן הכי פשוט ותמים ואמיתי ומהלב.

וכשחיפשתי תמונה בשביל הפוסט גיליתי משהו. עברתי על התמונות שלי והתמונה של שורת הבובות תפסה לי את העניין והרגיש לי שהיא מתאימה. שבא לי להשתמש בה הפעם. לא הייתה לי סיבה ברורה אבל כשהגדלתי אותה רגע גיליתי פתאום שיש בה בובה אחת ששוכבת. בכלל לא שמתי לב כשצילמתי את התמונה שיש שם בובה ששוכבת, ולא סתם שוכבת. זה נראה כאילו נפלה. היא ממש מוטלת על הרצפה עם התיק על הגב, חסרת אונים... ומאותו הרגע זה מה שאני רואה בתמונה. מתמונה צבעונית של שורת בובות שקלטתי באיזה מדף מגבס ליד מדרגות באיזו גלריה שהייתי בה בקורס כלשהו, היא הפכה לתמונה שיש בה דמות חסרת אונים.

אלו רק בובות, אני יודעת. אבל זה מזכיר לי להיות בתשומת לב לאנשים סביבי. אולי הם בדיוק נפלו חסרי אונים והם צריכים עזרה.


שיהיה לכולנו סוף שבוע קל ונעים




* תשומת לב – הקשבה, ריכוז המחשבה לדבר מסוים (האקדמיה ללשון עברית).


את לא מחליטה עליי - 30.1.2021

שונא מתנות יחיה - 22.1.2021

המבוגר האחראי - 15.1.2021

כלוב של זהב - 8.1.2021

נפש בריאה בגוף בריא - 1.1.2021

הכל אפשרי - 25.12.2020

בחירה חופשית - 18.12.2020

ויהי אור - 11.12.2020

פרה פרה - 4.12.2020

אהבה ללא תנאי - 27.11.2020

החוקים נוצרו כדי שיפרו אותם - 20.11.2020

סייג לחוכמה שתיקה - 13.11.2020

שיטת הסלמי - 6.11.2020

אפשר לחתוך את המתח בסכין - 30.10.2020

עשית לי את היום - 23.10.2020

תוכנית מגירה - 16.10.2020

הדם סמיך ממים - 9.10.2020


לקוות לטוב להתכונן לגרוע - 2.10.2020

הכתובת הייתה על הקיר - 25.9.2020

אתה יכול להוביל את הסוס לשוקת, אבל אינך יכול להכריח אותו לשתות - 18.9.2020

ומי חלם שהעולם מלא בעוד מיליון זוגות - כמו שנינו - 11.9.2020

חמש דרכים לחזור לעבודה אחרי שנה - 5.9.2020