20.11.2020

החוקים נוצרו כדי שיפרו אותם*

אחד הקשיים שמעלים בפניי מנהלים בתפקידי ניהול כאלו ואחרים, ובעיקר מנהלים במסגרת קהילתית, הוא הקושי לשמור על החוקים והכללים. יש להם הרגשה של שוטרים. הרבה פעמים התחושה שהם מעלים היא שעצם הצבת הכללים או הסדרת הנושאים, מציגה אותם באור קפדני, קטנוני, שמתעסק בבירוקרטיה לעומת האדם שמהצד השני, שמחפש את הרגישות והיחס האישי ובפועל מנסה למצוא דרכים להפר את החוקים. 

זיהיתי שלעיתים הקושי הוא יותר עמוק מאשר ההתמודדות מול האדם שנמצא בבעיה (בגלל חוק מסויים או כללים והסדרים). הקושי מתחיל בייצוג של חוקים וכללים שיש לכל אחד מאיתנו, ובמקרה זה גם למנהל או המנהלת עצמם. כולנו כבני אדם שחיים בחברה נתקלים יום יום בחוקים וכללים מסוגים שונים. לרובם התרגלנו והם משרתים אותנו בדרכים כאלו או אחרות. אבל לפעמים אנחנו נתקלים באיזה חוק או החלטה שמטריפים אותנו – הם כל כך לא מובנים לנו, או שהם נוגעים לנו בנקודה רגישה, והם מגבילים אותנו ומקשים עלינו – ואז אנחנו מרגישים שלא רואים אותנו. אנחנו מיד מפרשים את זה כחוסר רגישות ועיסוק בפרוצדורה. הייצוג של כללים וחוקים מתפרש הרבה פעמים כמשהו קר ואטום.